Naturmøde 2024 – se alle billederne

Igen i år var Dansk Skovforening på Naturmødet som en del af Partnerskab for Dansk skovbrug, og det blev til tre dage fyldt med masser af fede debatter, faglige snakke – og ikke mindst hyggelige stunder med gode samarbejdspartnere. Se billederne fra Naturmødet 2024 her.

Naturmødet blev skudt i gang torsdag eftermiddag i et bagende varmt telt på Thunderdome-scenen, og mange havde i stedet taget opstilling udenfor, hvor åbningen blev vist på storskærm.

Igen i år var Dansk Skovforening draget til Hirtshals, da Naturmødet løb af stablen den 23.-25. maj. Og ligesom sidste år var vi gået sammen om en stand med resten af Partnerskab for Dansk Skovbrug, som udover Dansk Skovforening består af Træ- og Møbelindustrien, Skovdyrkerne og Hedeselskabet. Dermed var der lagt op til tre dage med masser af gode debatter og faglig dialog med de andre nøgleaktører inden for skov og natur, som kan bringe os tættere på hinandens perspektiver.

⬆ Formålet med vores stand var bl.a. at sætte fokus på kampagnen “Takket være skoven”, som partnerskabet lancerede i slutningen af april, og som kører frem til efteråret. kampagnen blev bl.a. bogstaveligt talt flaget på en stor skovmaskine, der var kørt ind ved siden af standen, som Danske Maskinstationer og Entreprenører (DM&E) havde sørget for.

På standen viste vi desuden nogle af alle de ting, vi får takket være skoven. Vi havde bl.a. lånt trægulve og danske designmøbler og ikke mindst en stor model af det, der snart bliver Danmarks højeste træbyggeri: “Træ”, en knap 80 meter høj træbygning, der skal opføres i Sydhavnen i Aarhus. Det var dog ikke helt nemt at få den store model ind i standen, men efter hvad der nok var Naturmødets største samarbejdsøvelse, kom den på plads.

Og det gjorde også flere uglekasser fra Skovdyrkerne – en af dem endda inklusive ugle af stof.

⬆ Torsdag eftermiddag den 23. maj blev Naturmødet skudt i gang med et brag, da statsminister Mette Frederiksen holdt sin åbningstale fra en talerstol med inskription af navnet på vores kampagne, #takketværeskoven. Talerstolen var produceret til brug for debatter mv. på Partnerskab for Dansk Skovbrugs stand, men Naturmødet syntes tilsyneladende, at den var lige så vidunderlig, som vi selv synes, og de lånte den derfor til åbningsseancen på den store scene Thunderdome kl. 14, der også også blev vist på storskærm uden for det bagende varme telt.

⬆ Dansk Skovforenings direktør, Anders Frandsen, var også forbi den store scene Thunderdome senere på Naturmødet, da han skulle i deltage i debatten ”Skovens Grønne Trepart” sammen med Verdens Skove, Biodiversitetsrådet og Ørsted, hvor vi forsøgte at finde fælles løsninger på rejsningen af yderligere 250.000 ha skov. Og så lagde vi også vejen forbi Thunderdome, da der var EP-valgkampsdebat med fokus på natur og bl.a. naturgenopretningsforordningen.

TV2 fangede desuden Anders Frandsen, da en stort set samlet opposition under Naturmødet præsenterede et udspil om om at udpege 10 procent af Danmarks areal til strengt beskyttet natur inden 2030. Ifølge forslaget skal det i udgangspunktet ske på statslige arealer, men det skulle selvfølgelig alligevel lige have et par ord med på vejen.

⬆ Det var ikke kun på Naturmødets store scener, at der var gang i den. Der var også masser af aktiviteter på vores egen stand. Bl.a. blev to hold af politikere – Asser Mortensen, kandidat til EP-valget for Socialdemokratiet, Torsten Gejl, MF for Alternativet, Rasmus Nordqvist, EP-kandidat for SF og Anne-Sofie Sadolin Henningsen, EP-kandidat for Radikale Venstre – quizzet i skov-Jeopardy af Anders Frandsen, Dansk Skovforenings direktør, og Astrid Bjørg Mortensen fra Klimaskovfonden.

Efterfølgende blev der også linet op til biodiversitetsdebat om artsrig skovdyrkning. Og så lagde en masse skoleklasser traditionen tro vejen forbi Naturmødet fredag formiddag. De dystede i femkamp på vores stand – og så var de mindste af deltagerne meget interesserede i skovmaskinen fra DM&E, som de lige skulle se nærmere på.

⬆ Fredag den 24. maj havde vi inviteret til stor reception sammen med resten af Partnerskab for Dansk skovbrug, hvor vi bød på grillede vildtspyd med kartoffelsalat og en “skovbajer”, som vi havde fået produceret til anledningen.

Og lørdag var det så blevet tid til at pakke hele herligheden ned igen efter tre fantastiske dage med gode debatter, fagligt netværk – og ikke mindst hygge med gode kolleger, både fra Dansk Skovforening, TMI, Hedeselskabet og Skovdyrkerne og alle de mange andre samarbejdspartnere, vi havde fornøjelsen af at møde undervejs.

Til næste år kan Naturmødet fejre 10 års jubilæum, så mon ikke, at næste års arrangement bliver mindst lige så godt – ses vi i Hirtshals den 22.-24. maj 2025?