Statsministeren åbnede Naturmødet fra vores talerstol

Netop nu er Dansk Skovforening på Naturmødet i Hirtshals som en del af Partnerskab for Dansk Skovbrug – og torsdag eftermiddag skød Mette Frederiksen det hele i gang med et brag fra vores talerstol.

Naturmødet 2024 begyndte med manér med statsministerens åbningstale torsdag eftermiddag. Det skete nemlig fra vores talerstol i egetræ med påskriften #takketværeskoven, som Naturmødet havde lånt til anledningen.

“Takket være Skoven” er også titlen på den store kampagne, vi lancerede for en måned siden som en del af Partnerskab for Dansk Skovbrug. Og ligesom sidste år er Dansk Skovforening draget til Hirtshals sammen med de øvrige organisationer i partnerskabet: Skovdyrkerne, Hedeselskabet og Træ- og Møbelindustrien.

Under hele Naturmødet fra torsdag den 23. maj til lørdag den 25. maj har vi en stand, hvor vi sætter fokus på de mange ting, de danske skove bidrager med. Her kan du udover den flotte talerstol opleve eksempler på træprodukter i form af lækre gulve og danske designmøbler og ikke mindst en stor model af Danmarks højeste træbyggeri ”Træ” – en næsten 80 meter høj bygning, som bliver opført i Sydhavnen i Aarhus.

Desuden har vi fyldt standen med masser af information om skov og skovbrug som den del af kampagnen ”Takket være skoven”. Det er nemlig langt fra alle danskere, der er klar over skovenes store værdi, og det bruger vi de tre dage i Hirtshals på at fortælle om, fx at:

• Skovene både fungerer som kulstoflager, når de optager CO2 fra atmosfæren, og samtidig leverer materiale til den grønne omstilling, fx træ til byggeri.
  • Skovene bremser udvaskningen af kvælstof til åer, søer og fjorde, og de beskytter drikkevandet, når de plantes i vandindvindingsområder over grundvandsreservoirer.
  • Skovene tilbyder vigtige levesteder for sjældne og truede arter.

Er du på Naturmødet, så kig forbi vores stand nr. 49 i The Village, hvor vi frem til lørdag eftermiddag står klar med spændende aktiviteter.

Der er også en helt unik mulighed for at få fingrene i en plakat i A3-størrelse med et af de flotte motiver fra kampagnen ”Takket være skoven”.